RSS

Încă o literă în alfebetul literar – H – Hermann Hesse

17 Apr

Împrospătat și revigorat, cu puteri însutite date de primul și probabil ultimul comment pe acest blog, revin la vechile mele obiceiuri de a uploada documente pentru posteritate.

Am ajuns la litera h, deci este rîndul lui Hermann Hesse.

Mă întreb cum se face de am un singur autor la fiecare literă; dacă aș sta să enumăr,în gînd, autori cu h…aș găsi probabil…să vedem…hesse, hegel, herbert, heidegger, ..ăămm…husserl…heminescu😀 în fine, destui.

O să mă multumesc,însă, să vă uploadez aici Hesse și să vă spun cîte ceva despre el, dat fiind că puteți găsi cărțile lui peste tot, biografia și bibliografia peste tot, mai puțin referințe critice, comparații elocvente sau analize nemetafizice.

Acest H.H. are operele împărțile pe dindouă : pe de-o parte, scrie despre meditație, despre trezire, despre omul care trudește în căutarea răspunsului; pe de cealaltă parte povestește vieți fără o relevanță imediată. Regăsim în scrierile sale atît influențe jungiene despre care pomeneam, spre exemplu simboluri precum mama universală dar, mai ales, drumul inițiatic care, de fiecare dată, din cîte am observat, are un final, un rezultat, un apogeu de la care nu se mai scade.

Dincolo de toate aceste lucruri pe care le poate spune oricine disecînd cuvintele sale, trebuie spus că ceea ce scrie el este un bun sprijin pentru oricine caută niște răspunsuri, deși nu dă deloc răspunsuri. Oferă, însă, premisele necesare recunoașterii unui răspuns, ale atitudinii corecte față de informațiile noi si euristică.

Înainte să vă apucați, însă, de citit H.H ar trebui să aveți în spate cîteva lecturi serioase – jung, freud, platon, rilke.

Iar ordinea în care ar trebui citite cărțile…zic eu…ar fi următoarea : Rosshalde, Gertrud, Ultima vară a lui Klingsor, Narcis si Gură de Aur, Siddhartha, Călătoria spre Soare-Răsare, Jocul cu Mărgelele de sticlă, Basme, Cele mai frumoase povestiri, Poezii (pe care eu le am doar în limba italiană).

Eu am ingerat cu mare aviditate aproape toate cărțile menționate și încă vreo cîteva pînă cînd, la un moment dat, nu mi-au mai plăcut. De ce? Fiindcă nu dau un răspuns si fiindcă H.H nu vorbeste despre trezire din postura omului treaz,ci din aceea a celui care înțelege trezirea.

O să găsiți în documente citate subliniate de mine, de asemenea, pentru a vă ușura lectura și referințele, pentru a putea sintetiza, dintr-o ochire, cîteva idei foarte prețioase pe care reușește să le spună.

O lectură ceva mai sățioasă ar fi Golem – Gustav Meyrink, carte reeditată și găsibilă în librării pe care eu am citit-o pe nerăsuflate.

Iar o lectură de mai mare ajutor ar fi Scrisoare către un prieten – Soren Kierkegaard. Acolo găsiți într-adevăr răspunsuri și căi, dacă aveți întrebări reale. Să nu mă înțelegeți greșit, nu sunt scrise punctual răspunsurile la întrebările cele mai frecvente, ca pe siteurile publicitare.

De asemenea, eu vă stau la dispoziție.

Spor la treabă și toate cele bune.

Omagii celor maxim 16 oameni pe zi care vizitează blogul meu și recunoștință veșnică. Mă străduiesc,mă străduiesc…În curînd,dacă o să fiți cuminți, o să uploadez recenziile pe care le-am făcut de cîțiva ani încoace, pe teme de comunicare didactică, pedagogie, filosofie, psihologie, medicină socială.

Ca de obicei,dacă aveți nevoie de ceva, simțiți-vă datori să-mi cereți.

Cu drag, adici.

 
2 comentarii

Scris de pe Aprilie 17, 2009 în Literatura

 

Etichete: , , , , , , , , , , , ,

2 responses to “Încă o literă în alfebetul literar – H – Hermann Hesse

  1. lectia despre cerc

    Aprilie 19, 2009 at 4:36 pm

    Hristos a Inviat!
    Am cautat o adresa de mail pe care sa-ti scriu direct, dar ori nu am fost suficient de atenta, ori informatia chiar nu exista. Ideea de baza e ca mi-ar placea sa te clonez putin (pana in zece mii de exemplare), din motivul egoist ca asta ar fi unica metoda de a ma asigura ca nu muncesc degeaba (nu, nu am de gand sa detaliez🙂 ). Fireste, adresa de mail nu rezolva problema clonarii, dar as putea sa te asaltez pret de vreo 5 paragrafe cu intrebari irelevante, just to put my mind at ease and maybe learn something in the process.
    Ca si data trecuta, desi diferita, adresa mea e corecta.

     
  2. Vasile

    Mai 28, 2009 at 12:03 pm

    multumiri multe pentru efort, merita.

     

Lasă un răspuns

